چگونه طول عمر فرش را افزایش دهیم؟

فرش نیز همانند سایر وسایل خانگی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد . در این مقاله قصد داریم تا شما را با راهکارهای افزایش دوام و طول عمر مفید فرش آشنا سازیم .

نکاتی که می بایست در نگهداری فرش به آن ها توجه نمایید عبارتند از :

حدالامکان فرش خود را جایی قرار دهید که از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد ، زیرا در این صورت با گذشت زمان موجب رنگ پریدگی و حتی پوسیدگی فرش می گردد . همچنین برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب می توانید از پرده های بزرگ و مناسب با اندازه پنجره تان استفاده نمایید .

از قرار دادن فرش در نزدیکی وسایل حرارتی و آتش زا خودداری نمایید .

به منظور جلوگیری از شکسته شدن و آسیب رسیدن به فرش هنگام جابجایی از تا کردن آن جدا خودداری کرده و به جای آن از رول کردن فرش استفاده نمایید . در این صورت هیچ آسیبی به فرش شما وارد نخواهد شد . البته این نکته در مورد فرش های ماشینی صدق می کند. برای جمع کردن فرش های دست بافت بهتر است از همان روش تا کردن استفاده نمایید .

به منظور جلوگیری از ساییده شدن فرش هر چند مدت یکبار جهت آن را جابجا نمایید .

از جارو کردن بیش از حد فرش خودداری نمایید و سعی کنید که فرش ها را در جهت خواب آن جارو بزنید . معمولاً هفته ای یکبار جارو زدن فرش ها کافی است . همچنین پاک کردن گرد و غبار موجود بر روی فرش یکی از عوامل اساسی در افزایش عمر فرش به شمار می رود . بدین منظور بهتر است از جاروبرقی استفاده کرده و حداقل هر دو هفته یکبار این عمل را تکرار نمایید .

شست و شوی فرش یکی از عوامل مهم در طول عمر فرش به شمار می رود . در هنگام شست و شو دقت نمایید که از پودر لباسشویی دستی استفاده کنید و بعد از تکمیل فرایند شست و شو از تمیز شدن آن اطمینان حاصل نمایید به طوری که هیچ پودری بر روی آن باقی نمانده باشد  .

از قرار دادن وسایل سنگین مانند کمد ، مبلمان و هر جسم سنگین دیگری بر روی فرش ها خودداری کرده و اگر هم در صورت لزوم آنها را روی فرش قرار دادید ، به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به فرش هر چند وقت یکبار جای آنها را عوض نمایید . همچنین می توانید در زیر وسایل سنگین خود از یک زیرپایه استفاده نماید تا به جای آسیب رساندن به فرش ، این فشار و آسیب بر زیرپایه ها وارد شود .

 به منظور جلوگیری از حرکت فرش ها بر روی موزاییک برای ثابت نگه‌داشتن آن ها از چسب یا همان ترمز فرش استفاده نمایید.

در صورتی که فرش شما در اثر ریختن لکه های رنگی و یا چرب کثیف شده ، می توانید از مقداری ماست برای تمیز کردن سریع آن استفاده نمایید . به این صورت که مقداری ماست را بر روی قسمت کثیف شده بریزید و سپس با استفاده از یک قاشق یا کاردک آن را بردارید . ملاحظه خواهید کرد که همزمان با برداشتن ماست ، اثرات لک نیز از بین می رود .